Unen vaikutus muistiin ja keskittymiseen
Runsas tietokoneella istuminen, epäsäännölliset ruokailutavat ja aamuyön tunneille venyvät päivät saavat kirjaimellisesti päämme sekaisin! Miten voimme parantaa olotilaamme niin, että se olisi optimaalinen opiskeluun sekä myös vapaa-aikaan nähden? Vastaus on helppo. Nukkumalla hyvin!
Uni ja muisti
Nuoret aikuiset tarvitsevat unta noin 7–9 tuntia päivässä.
Opiskelu ja mahdollinen työ lisäävät aivojen kuormitusta ja tämän myötä myös
tarve nukkua kasvaa. Yöunien aikana aivot prosessoivat päivän aikana opittuja
asioita ja tarvitsevat aikaa myös palautuakseen. Jos ihminen ei nuku tarpeeksi,
hän ei pysty toimimaan täydellä kapasiteetillaan vaan jatkuva univaje aiheuttaa
oppimis-, ja keskittymishäiriöitä sekä vaikuttaa muistijälkien syntyyn.
Yön aikana aivot käyvät siis läpi päivän aikana opittuja
tietoja ja taitoja. Tämä on välttämätöntä, jotta uusi tieto siirtyisi
pitkäkestoisen muistin puolelle. Koska aivot tekevät suuren työn siirtäessään
tietoja päiväaikaisesta muistista hermoverkoston pysyvämpiin yhteyksiin ne
tarvitsevat tähän rauhallista aikaa ja tämä aika on unta. Huotilainen &
Peltonen (2017, 102–103).
Yön aikana eri univaiheet vaihtelevat. Yöuni jaetaan neljään
eri non-REM vaiheeseen ja Rem-uneen eli nopeiden silmänliikkeiden uneen. Kaikki
univaiheet ovat tärkeitä, mutta muistin kannalta juuri syvän unen vaihe on se
aika, jolloin siirrämme tietoja pitkäkestoiseen muistiin eli konsolidoimme
muistijälkiä. Syvään uneen pääseminen onkin siis hyvin tärkeää, koska ilman
tätä emme pysty siirtämään tietoa päivällä tapahtuneista asioista. Syvimmän
unen vaihe sijoittuu erityisesti unen alkupäähän, ja tämän jälkeen vietämme enemmän
aikaa Rem-unessa ja kevyemmissä univaiheissa. Rem-unen aikana aivotoiminta on
vilkasta ja ihminen näkee unia. Rem-uni on yhdistetty varsinkin aivojen luoviin
prosesseihin. Tutkimuksissa on todettu, että Rem-unen aikana aivomme
yhdistelevät asioita luontevasti ja tästä unesta herätetty ihminen olisikin
parhaimmillaan luovuutta vaativissa tehtävissä. Rem-unella ajatellaan olevan
myös tärkeä merkitys psyykkiselle hyvinvoinnille, koska tämän unen aikana mieli
käsittelee emotionaalisesti latautuneita tapahtumia. Huotilainen & Peltonen
(2017,104–107).
Vuorokausirytmin säätely
Vuorokausirytmi eli sirkadiaaninen vuorokausirytmi on
elimistön sisäsyntyinen, kestoltaan noin 24 tuntia kestävä rytmi. Tästä
rytmistä voidaan puhua myös ihmisen sisäisenä kellona. Vuorokausirytmin
säätelystä sekä lämpötilarytmistä vastaa kahden millimetrin kokoinen Suprakiasmaattinen
tumake, joka sijaitsee hypotalamuksen etuosassa aivan optisen ristin
yläpuolella eli silmien takana.
Suprakiasmaattinen tumake reagoi valoon, jota sille kuljettaa retinalta eli verkkokalvolta retinohypotalaaminen rata. Kaikki syöte ei kuitenkaan tule vain normaaleilta verkkokalvon reseptoreilta eli tapeilta ja sauvoilta vaan valoherkiltä Gangliasoluilta joilla on oma valon välittäjäaineensa melanopsiini. Nämä Gangliosolut sijaitsevat pääosin lähellä nenää ja reagoivat valoon hitaasti, joten nopeilla valon muutoksilla ei näihin ole vaikutusta, vaan ne reagoivat valon keskimääräiseen määrään, joka antaa Suprakaismaattiselle tumakkeelle tiedon päivän pituudesta. Koska nämä gangliosolut reagoivat lyhytaaltoiseen (siniseen) valoon on tietokoneiden, kännyköiden ja tv:n katsominen iltaisin ennen nukkumaan menoa haitallista luontaiselle nukahtamiselle.
Suprakiasmaattinen tumake siis säätelee heräämistä ja
nukahtamista kontrolloimalla muiden aivoalueiden toimintaa. Yksi tällaisista
aivoalueista on käpyrauhanen, joka sijaitsee talamuksen takana. Käpyrauhanen
erittää hormonia nimeltään melatoniini, joka vaikuttaa osaltaan
vuorokausirytmin säätelyyn. Melatoniinin eritys alkaa lisääntyä 2–3 tuntia
ennen nukkumaan menoa ja runsaimmillaan se on keskellä yötä. Tämän jälkeen
melatoniinin määrä vähenee vähitellen kohti aamua. Kalat (2016, 269)
Kuten Huotilainen & Peltonen (2017, 109) tutkimustietoon
vedoten kertoo, on huomattu, että univaje heikentää oppimiskykyä ainakin
kahdella eri tavalla. Yöllisen valvomisen takia on vaikeaa keskittyä oppimiseen
ja toisaalta päivällä opitut asiat eivät tallennu muistiin, jos oppimista
seuraavana yönä ei saa tarvittavan pitkää ja laadukasta yöunta.
Loppukevennys
Lähteet
Huotilainen, M. & Peltonen, L. 2017. Tunne aivosi.
Helsinki: Otava.
Kalat, J.
W. (2016). Biological Psychology. 12th Edition. International Edition.
Wadsworth: Cengage Learning.
Kuvat:
Kaljurotta https://www.flickr.com/photos/7326810@N08/22339537119/in/photostream/
kissa https://www.rawpixel.com/image/481548/free-illustration-image-cat-vintage-animals
tietokone https://stocksnap.io/photo/computer-keyboard-V89HFPEFN3
Kommentit
Lähetä kommentti