Sosiaalisen median käyttö

Nyt täytyy kyllä tunnustaa...        
että olen KOU-KUS-SA!

Aloitan aamuni selaamalla Facebookia, iltalehtien sivustoja, säätä ja taas Facebookia. Sitten hieman hassuja eläinvideoita Tiktokista ja vielä pikkuisen Facebookia. Vietän helposti joka aamu pari tuntia ihan vaan puhelinta selaillen! En itseasiassa tiedä, että olenko koukussa someen vai puhelimeen. Olen jo parina vuonna pitänyt kesäisin kuukauden tai jopa parin nettilakon. Helppoa kuin heinän teko! Mutta yritäpäs olla ilman G-voimia marraskuussa, kun aamulla on pimeää kun säkissä ja töihin lähtö hatuttaa, hatuttaa niin vietävästi! 

                                                                                                                Vapaa-ajan hauskuttajana ja luppoajan piristäjinä viihdytän itseäni usein Facebookissa ja Tiktokissa. En ole enää moneen vuoteen päivitellyt pahemmin omia tekemisiäni, mutta olen luonut lemmikilleni, herra Tossavaiselle omat FB-sivut. Tossavainen itse, ei pahemmin sivuistaan mitään ymmärrä, mutta on kyllä hyvin motivoitunut kuvattavana olemiseen ja tietysti kuvausherkkuihin. Tämän lisäksi olen perustanut myös mm. Etelä-Haagan koirapuiston Facebook sivut. 

Yhteyden pitämisen vakio sovellukseksi on muodostunut Whatsapp. Vanhoja kunnon tekstiviestejä ei tule kirjoiteltua muiden kun vanhempien tai virallistentahojen kanssa. Kaikki muu hoituu WhatsAppilla. Tämän pikaviestialustan hienous on siinä, että se löytyy nykyisin lähes jokaisen koti sekä työpuhelimesta. Pidän siitä, että saan lajiteltua esimerkiksi opiskeluun liittyvien ryhmätöiden eri työryhmän omiksi viestiketjuikseen ja pystyn myös hallinnoimaan sitä, minkä ryhmien tulevista viesteistä puhelimeni antaa äänisignaalin. Näin on helpompaa rajata omaa aikaa opiskeluajasta tai työnteosta. Opiskelusta puheen ollen olen huomannut, että Youtube on oppimateriaalikeskuksena aivan mahtava! Haluatko oppia käyttämään Exceliä, laskemaan prosenttilaskuja tai rämpyttämään kitaraa? Opiskele se ilmaiseksi Youtubesta. Pienellä vaivalla ja (muutaman mainoksen jälkeen) olet taas ainakin yhtä askelta fiksumpi!

Olen haaveillut oman blogin pitämisestä jo useamman hetken. Blogger on minulle tuttu jo työn puolesta, mutta mitä oikeasti haluisin oppia käyttämään on WordPress. Ehkä minä saan vielä joululomalla itsestäni niin paljon irti, että lähtisin tutkimaan tätä myös käytännössä. Olen ajatellut, että perustaisin itselleni oman työblogin, missä kertoisin kuulumisia ja pitäisin eräänlaista päiväkirjaa siitä, missä ja minkälaisia projekteja työkseni teen. Olisi ehkä mahdollisuuksien mukaan myös kiva lisätä kuvia ja videoita työpäivien sisällöistä ja fiiliksistä. 


Tilastokeskuksen teettämän Tietotekniikan käyttö yrityksissä - tutkimuksen mukaan yli kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä noin 80 prosenttia käyttää sosiaalista mediaa. Suurimpia somen käyttäjä ovat majoitus- ja ravitsemistoiminnan ala sekä informaation ja viestinnän ala. Kolmantena, mutta vain hieman kärkikaksikosta jäljessä porskuttaa vähittäiskaupan ala. 

Lähde: Sosiaalinen media suomessa 2022. https://lmsomeco.fi/blogi/sosiaalinen-media-suomessa/

Jos minun pitäisi nimetä kaksi ensimmäisenä mieleen tulevaa yritystä, jotka ovat saaneet näkyvyyttä somessa, niin sanoisin Eläinten ruokaa ja tarvikkeita myyvän Mustin ja mirrin sekä finanssiyrityksistä OP ryhmän. 

OP ryhmä on tuonut itseään näkyville jokaisessa mediassa niin kuvina, mainoksina ja sloganeina.  He ovat lahjoittaneet rahaa Ukrainan pakolaisille, mahdollistavat kaikki haaveesi ja ovat paikalla, kun kaikki vaan "loksahtaa paikalleen". OP ryhmän asiakkaana olet kuin pehmeässä viltissä, villasukat jalassa ja katselet hiljaa takassa rapsahtelevaa hiillosta. Kuin kotonasi! Parasta mainonnassa on se, että se herättää tunteita. Sinä teet, ehkä tyrit.. ei hätää! Me autamme.

Musti ja mirri. Iloisia myyjä, iloisia lemmikkejä sekä iloisia omistajia! Yritys joka on panostanut markkinointiin somessa maanläheisesti mutta tehokkaasti. Päivittäiset somepostaukset söpöistä asiakkaista, erilaiset teemat esimerkiksi joulukuvakilpailut ja pentutreffit. Näihin päivityksiin ei voi olla törmäämättä. Mustilla ja mirrillä kuten OP ryhmälläkin myös asiakaspalvelu on näppärää somen kautta. Vastaukset mieltä askarruttaviin kysymyksiin tulevat nopeasti ja varmasti.










Kommentit

Suositut tekstit